КЕЙС-МЕТОД В СИСТЕМІ РОЗВИТКУ МЕТОДИЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ ВИКЛАДАЧІВ У ВИЩІЙ ВІЙСЬКОВІЙ ШКОЛІ

Автор(и)

  • Андрій КУЧЕРЯВИЙ Військовий інститут Київського національного університету імені Тараса Шевченка https://orcid.org/0000-0003-0510-4864
  • Наталія МАСЬ Військовий інститут Київського національного університету імені Тараса Шевченка https://orcid.org/0000-0003-3940-3985
  • Аліна ЛУЦУК Військовий інститут Київського національного університету імені Тараса Шевченка https://orcid.org/0009-0004-3977-6479
  • Анастасія ЩЕРБА Військовий інститут Київського національного університету імені Тараса Шевченка https://orcid.org/0009-0007-4768-5771
  • Людмила СІРОТІНКІНА Військовий інститут Київського національного університету імені Тараса Шевченка https://orcid.org/0009-0002-9206-6068

DOI:

https://doi.org/10.31651/2524-2660-2025-3-137-148

Ключові слова:

кейс-метод, вищий військовий навчальний заклад, методична майстерність, викладач, курсанти, готовність

Анотація

Проблема. Відомчі й інші вимоги щодо організації освітнього процесу у вищих військових навчальних закладах України (ВВНЗ) вказують на необхідність підготовки викладачів-початківців і підвищення методичної майстерності всіх педагогів. Водночас є відсутньою система розвитку методичної майстерності викладачів ВВНЗ, що зумовлює проблему. Одним із шляхів її вирішення для викладачів-початківців може бути розв’язання кейсів із типовими педагогічними ситуаціями.

Мета дослідження – розробити приклади кейсів, призначені для опрацювання викладачами ВВНЗ із початковим рівнем методичної майстерності.

Методи дослідження: аналіз ситуації, яка склалася навколо проблеми дослідження; контент-аналіз щодо вивчення джерел стосовно змісту методичної майстерності та спрямованості кейс-методу; конкретизація та систематизація щодо прикладів кейсів; систематизація та узагальнення результатів дослідження.

Основні результати дослідження. Визначено приклади до трьох груп кейсів: на формування методичних знань (способи організації заняття, методи навчання та способи конструктивної педагогічної взаємодії), умінь (через розгляд проблемних ситуацій) та на розвиток методичної творчості (прогнозування розвитку педагогічної ситуації, самостійний добір методів навчання, створення методичних розробок навчальних занять).

Наукова новизна результатів дослідження. Уперше здійснено систематизацію та добір кейсів, призначених для опрацювання викладачами ВВНЗ із початковим рівнем методичної майстерності.

Висновки та конкретні пропозиції авторів. Цільова спрямованість кейсів для викладачів-початківців ВВНЗ дозволяє їх згрупувати як призначені для формування методичних знань, умінь та здатності до методичної творчості. Їх запровадження дозволить створити умови для набуття викладачами методичної готовності проводити навчальні заняття у ВВНЗ.

Біографії авторів

  • Андрій КУЧЕРЯВИЙ, Військовий інститут Київського національного університету імені Тараса Шевченка

    доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри військової психології та педагогіки

  • Наталія МАСЬ, Військовий інститут Київського національного університету імені Тараса Шевченка

    кандидатка психологічних наук, доцентка, начальниця кафедри військової психології та педагогіки

  • Аліна ЛУЦУК, Військовий інститут Київського національного університету імені Тараса Шевченка

    офіцер-слухач факультету післядипломної освіти

  • Анастасія ЩЕРБА, Військовий інститут Київського національного університету імені Тараса Шевченка

    офіцер-слухач факультету післядипломної освіти

  • Людмила СІРОТІНКІНА, Військовий інститут Київського національного університету імені Тараса Шевченка

    курсантка військового факультету соціальних та поведінкових наук

Завантаження

Опубліковано

30.09.2025

Як цитувати

КЕЙС-МЕТОД В СИСТЕМІ РОЗВИТКУ МЕТОДИЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ ВИКЛАДАЧІВ У ВИЩІЙ ВІЙСЬКОВІЙ ШКОЛІ. (2025). Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія_«Педагогічні науки», 3, 137-148. https://doi.org/10.31651/2524-2660-2025-3-137-148