МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ РОЗРОБЛЕННЯ МІЖДИСЦИПЛІНАРНИХ ОСВІТНІХ ПРОГРАМ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Наталя КУЛАЛАЄВА Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана https://orcid.org/0000-0002-8613-1495
  • Марина АРТЮШИНА Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана https://orcid.org/0000-0002-9605-7161

DOI:

https://doi.org/10.31651/2524-2660-2024-3-110-118

Ключові слова:

освітня програма; міждисциплінарна освітня програма; міждисциплінарний підхід; компетентнісний підхід; системний підхід; синергетичний підхід; контекстний підхід; суб’єктний підхід; особистісно розвивальний підхід; середовищний підхід; педагогічний (освітній) дизайн; дизайн-мислення

Анотація

Проаналізовано досвід упровадження міждисциплінарних програм у закладах вищої освіти України. Визначено та обґрунтовано методологічну основу їхнього розроблення, що складають підходи: системний (передбачає створення міждисциплінарної освітньої програми як гармонійної та цілісної багатокомпонентної системи з відкритою структурою, системоутворювальними зв’язками, здатної до постійного покращення), синергетичний (розглядає особистість майбутнього бізнес-тренера, здатного до професійного вирішення актуальних проблем і завдань в сфері бізнес-освіти та економіки, до якісної тренінгової діяльності, самооцінювання та постійного самовдосконалення), компетентнісний (дає можливість інтегрувати загальні та професійні компетентності, що наведені у відповідних освітніх стандартах, до компетентностей розробленої програми), контекстний (сприяє інтерпретації професійної підготовки магістрів у контексті їхньої майбутньої професійної діяльності), суб’єктний (уможливлює ставлення до здобувачів освіти як до суб’єктів освітнього процесу), особистісно розвивальний (передбачає розвиток професійно значущих якостей майбутніх фахівців) та середовищний (сприяє проєктуванню інноваційного освітнього середовища для якісної реалізації освітньо-наукової програми). Запропоновано застосування інструментарію дизайн-мислення до розроблення освітньо-наукової програми підготовки здобувачів на другому (магістерському) рівні вищої освіти «Бізнес-освіта та тренерство», що дає змогу максимально врахувати його трудомісткий, синергетичний та рефлексивний характер, а також припускає людиноорієнтоване проєктування освіти та навчання. Зазначено особливості розроблення цієї програми.

Біографії авторів

  • Наталя КУЛАЛАЄВА, Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана

    докторка педагогічних наук, професорка, професорка катедри педагогіки та психології

  • Марина АРТЮШИНА, Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана

    докторка педагогічних наук, професорка, завідувачка катедри педагогіки та психології

Завантаження

Опубліковано

30.09.2024

Як цитувати

МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ РОЗРОБЛЕННЯ МІЖДИСЦИПЛІНАРНИХ ОСВІТНІХ ПРОГРАМ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ. (2024). Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія_«Педагогічні науки», 3, 110-118. https://doi.org/10.31651/2524-2660-2024-3-110-118