БІЛІНГВАЛЬНЕ НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ КРІЗЬ ПРИЗМУ МОВНОЇ ВЗАЄМОДІЇ: КОГНІТИВНІ НАСЛІДКИ ІНТЕГРАЦІЇ РІДНОЇ, ІНОЗЕМНОЇ ТА МАТЕМАТИЧНОЇ МОВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31651/2524-2660-2025-3-101-107

Ключові слова:

вища математика, когнітивні навички, білінгвальне навчання, інтегративний предметно-мовний підхід, математична мова

Анотація

В останні десятиліття впровадження білінгвального навчання у технічних закладах вищої освіти набуває дедалі більшого значення, особливо в контексті глобалізації та європейської інтеграції. Математика, будучи основною дисципліною технічної освіти, створює додаткові виклики в умовах білінгвального навчання.

У роботі досліджується, як поєднання рідної мови (української), іноземної мови (англійської) та мови математики впливає на когнітивний розвиток студентів та освітні результати.

Метою цього дослідження є вивчення когнітивних наслідків білінгвального навчання математики в технічному університеті. Дослідження зосереджено на трьох взаємопов'язаних питаннях: що пропонує англійська мова як засіб навчання для розуміння математики, що пропонує математика для засвоєння іноземної мови та як їх інтеграція впливає на когнітивні навички студентів.

Дослідження базується на якісному аналізі та рефлексивному узагальненні аудиторного досвіду, накопиченого протягом кількох років білінгвального викладання математики в Національному університеті «Запорізька політехніка». Емпіричні приклади, спостереження та діяльність студентів були проаналізовані крізь призму методології CLIL (інтегрований предметно-мовний підхід).

Встановлено що використання англійської мови для викладання математики покращує та поглиблює розуміння математичних понять, сприяє розвитку академічної мови та розвиває мислення вищого порядку. Вказані стратегії білінгвального навчання, які зменшують когнітивне навантаження та сприяють як вивченню предмета, так і засвоєнню мови.

Наведені конкретні приклади підкреслюють, як білінгвальне навчання заохочує до рефлексії, зосередженості та переосмислення математичних ідей.

Запропоновано авторське бачення переваг білінгвального навчання математики в когнітивному аспекті. Наведено докази взаємного впливу математики та іноземної мови в процесі білінгвального навчання.

Навчання математики на білінгвальній основі забезпечує численні переваги як для формування мовної компетентності, так і для розуміння предметного (математичного) матеріалу. Таке навчання поглиблює засвоєння математичних понять, стимулює мотивацію, розвиває когнітивну гнучкість і може компенсувати труднощі в навчанні.

Біографія автора

  • Наталія СНІЖКО, Національний університет «Запорізька політехніка»

    кандидатка фізико-математичних наук, доцентка, доцентка катедри математики

Завантаження

Опубліковано

30.09.2025

Як цитувати

БІЛІНГВАЛЬНЕ НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ КРІЗЬ ПРИЗМУ МОВНОЇ ВЗАЄМОДІЇ: КОГНІТИВНІ НАСЛІДКИ ІНТЕГРАЦІЇ РІДНОЇ, ІНОЗЕМНОЇ ТА МАТЕМАТИЧНОЇ МОВ. (2025). Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія_«Педагогічні науки», 3, 101-107. https://doi.org/10.31651/2524-2660-2025-3-101-107