ВІД КОНТЕНТУ ДО КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ: ЯК ПРОЄКТНА ДІЯЛЬНІСТЬ ЗМІНЮЄ ПАРАДИГМУ НАВЧАННЯ У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31651/2524-2660-2025-2-5-12

Ключові слова:

проєктна діяльність; компетентність; hard skills; soft skills; парадигма навчання; підготовка учителя української мови та літератури; Нова українська школа (НУШ); фасилітатор; оцінювання

Анотація

У статті проаналізовано виклики та можливості, що постають перед викладачами спеціальності «Середня освіта. Українська мова і література» в умовах трансформації освітньої парадигми від контент-орієнтованої до компетентнісно зорієнтованої, з акцентом на проєктну діяльність.

Встановлено, що традиційна модель навчання є недостатньо ефективною для підготовки фахівців, здатних до адаптації та інноваційної діяльності в сучасному освітньому середовищі, зокрема в Новій українській школі (НУШ). Визначено, що проєктна діяльність виступає ключовим інструментом для інтегративного формування як hard skills (наприклад, мовний аналіз, методична розробка уроків), так і soft skills (критичне мислення, креативність, комунікація, співпраця, вирішення проблем, адаптивність, самоорганізація).

Виокремлено основні виклики для викладачів: необхідність перегляду програм та навчальних планів, розробки адекватних критеріїв оцінювання проєктної діяльності, оволодіння новими методами роботи та роллю фасилітатора, ефективного управління часом та ресурсами, а також психологічна готовність до змін.

Вмотивовано, що кожний етап проєктної діяльності – від ініціації та планування до реалізації, презентації та рефлексії – сприяє цілеспрямованому розвитку цих компетентностей. Вивчено потенціал проєктної діяльності для підвищення мотивації студентів, поглиблення міждисциплінарних зв’язків та формування навичок самоосвіти.

Запропоновано комплексний підхід до оцінювання проєктної діяльності, що враховує індивідуальний внесок, командну роботу, процес та кінцевий продукт.

Узагальнено, що системне впровадження проєктного навчання вимагає трансформації ролі викладача від транслятора знань до фасилітатора, ментора та коуча, що потребує підвищення його кваліфікації. Рекомендовано організацію семінарів, тренінгів та розробку методичних посібників для викладачів.

Підсумовано, що комплексний підхід до впровадження проєктної діяльності забезпечить якісну підготовку конкурентоспроможних, креативних та адаптивних фахівців, готових до викликів сучасної освітньої системи.

Біографії авторів

  • Тетяна ГРИГОРЕНКО, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

    докторка педагогічних наук, професорка, професорка катедри української мови та методики її навчання

  • Олена СЕМЕНОГ, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка

    докторка педагогічних наук, професорка,
    керівниця Центру науково-освітнього партнерства і мережевої взаємодії

Завантаження

Опубліковано

30.06.2025

Як цитувати

ВІД КОНТЕНТУ ДО КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ: ЯК ПРОЄКТНА ДІЯЛЬНІСТЬ ЗМІНЮЄ ПАРАДИГМУ НАВЧАННЯ У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ. (2025). Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія_«Педагогічні науки», 2, 5-12. https://doi.org/10.31651/2524-2660-2025-2-5-12