РОЛЬ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ФОРМУВАННІ ОСОБИСТОСТІ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ В СУЧАСНОМУ ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ ЗВО

Автор(и)

  • Вадим ТКАЧЕНКО Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0000-0002-1000-262X
  • Іван КОМАРЬ Військовий інститут танкових військ Національного технічного університету  «Харківський політехнічний інститут» https://orcid.org/0009-0001-0243-2902
  • Сергій КОНДРАТЕНКО Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0009-0001-1235-8523

DOI:

https://doi.org/10.31651/2524-2660-2024-3-33-40

Ключові слова:

заклад вищої освіти; здоров’язбережувальне освітнє середовище; здоров’язбережувальна компетентність; здоров’я-збережувальні технології; підготовка майбутніх фахівців

Анотація

Статтю присвячено актуальній проблемі сучасної педагогічної науки – використанню в освітньому процесі вітчизняного закладу вищої освіти здоров’язбережувальних технологій, зумовленій державною політикою у сфері вищої освіти, вимогами міжнародних освітніх стандартів, нагальними потребами у здоровому способі життя студентської молоді.

Враховано, що у низці державних документів наголошується на важливості формування, збереження та зміцнення здоров’я членів суспільства, особливо студентської молоді, зокрема у Законах України «Про освіту», «Про вищу освіту» і «Про фізичну культуру і спорт», Концепції розвитку щоденного спорту в закладах освіти, Національній доктрині розвитку освіти, Концепції розвитку фізичної підготовки і спорту в системі Міністерства оборони України тощо.

Авторами глибоко проаналізовано наукові джерела з теми дослідження і з’ясовано сутність понять «здоров’язбережувальне освітнє середовище», «здоров’язбережувальна компетентність», «здоров’язбережувальні технології». Особливу увагу акцентовано на освітніх компонентах, які забезпечують формування у майбутніх фахівців здоров’язбережувальної компетентності.

У статті представлено основні класифікації здоровязбережувальних технологій, запропонованих М. Кривою, Ю. Лозинською, М. Дяченко-Богун, Т. Шаповаловою. Оптимальною визнано класифікацію, запропоновану М. Кривою та Ю. Лозинською. Відповідно до цієї класифікації розрізняються такі види здоров’язбережувальних технологій: медико-гігієнічні, фізкультурно-оздоровчі, екологічні, технології забезпечення безпеки життєдіяльності, лікарсько-оздоровчі, особистісно розвивальні та соціально-адаптувальні, здоровʼязбережувальні освітні технології.

Встановлено, що зміст здоров’язбережувальних технологій характеризується основними здоров’язбережувальними складниками освітнього середовища, як-от: змістовим, аксіологічним, гносеологічним, екологічним, емоційно-вольовим, фізкультурно-оздоровчим, діяльнісним.

Подано результати проведеного анкетування серед студентів на предмет з’ясування питання «наскільки заклад вищої освіти сприяє створенню здоров’язбережувального середовища та формуванню у студентської молоді здоров’язбережувальної компетентності».

Біографії авторів

  • Вадим ТКАЧЕНКО, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

    кандидат педагогічних наук, доцент,
    доцент катедри освітнього і соціокультурного менеджменту та соціальної роботи

  • Іван КОМАРЬ, Військовий інститут танкових військ Національного технічного університету  «Харківський політехнічний інститут»

    викладач катедри фізичного виховання, спеціалізованої фізичної підготовки та спорту

  • Сергій КОНДРАТЕНКО, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

    аспірант катедри освітнього і соціокультурного менеджменту та соціальної роботи

Завантаження

Опубліковано

30.09.2024

Як цитувати

РОЛЬ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ФОРМУВАННІ ОСОБИСТОСТІ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ В СУЧАСНОМУ ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ ЗВО. (2024). Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія_«Педагогічні науки», 3, 33-40. https://doi.org/10.31651/2524-2660-2024-3-33-40