ПРОТИДІЯ РОСІЙСЬКІЙ ДЕЗІНФОРМАЦІЇ ТА КІБЕРЗАГРОЗАМ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ «ЗАХИСТУ УКРАЇНИ»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31651/2524-2660-2025-3-67-74

Ключові слова:

підготовка вчителя предмета «Захист України», дезінформація, кібербезпеки, інформаційна війна, пропаганда, гібридна війна, медіаграмотність, соціальні мережі, маніпуляція, фейкові новини, національна безпека

Анотація

Актуальність статті полягає у вивченні впливу російської дезінформації та кіберзагроз на українське суспільство в умовах повномасштабної війни, що є невід’ємною складовою гібридної агресії Російської Федерації. Автор аналізує основні методи інформаційної війни, зокрема використання соціальних мереж, традиційних медіа та телеграм-каналів для підриву національної єдності та дестабілізації країни. Особлива увага приділяється підготовці майбутніх учителів навчальної дисципліни «Захист України» як ключових фахівців у формуванні стійкості молоді до інформаційних та кіберзагроз.

Метою дослідження є аналіз основних методів російської дезінформації та кіберзагроз, а також вироблення практичних рекомендацій для ефективної протидії їм. У статті використано методи системного аналізу, контент-аналізу, діалектичний метод і метод case study для ілюстрації конкретних прикладів дезінформаційних кампаній.

Автор детально розглядає понятійний апарат гібридної війни, дезінформації, інформаційної війни та кібербезпеки, спираючись на праці провідних українських і зарубіжних учених, таких як В. Горбулін, Л. Рудник, Г. Почепцов, М. Сенченко, О. Горбенко та С. Морозов. Особливий акцент робиться на ролі соціальних мереж як головного поля бою, а також на механізмах поширення фейкових новин, пропагандистських наративів («денацифікація», «західна маріонетка») та маніпулятивних технологій.

Зроблено висновок, що підготовка вчителів навчальної дисципліни «Захист України» має включати не лише військові навички, а й глибоку інтеграцію знань з медіаграмотності та кібергігієни. Наголошується, що протидія дезінформації є особистою відповідальністю кожного громадянина, а зазначена дисципліна повинна стати основою формування покоління, стійкого до психологічного й інформаційного впливу. Результати дослідження можуть бути використані для розробки нових освітніх компонентів, спрямованих на підвищення рівня підготовки учителів дисципліни «Захист України», медіаграмотності та кіберстійкості серед молоді.

Біографія автора

  • Микола ЗАХАРЕВИЧ, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

    кандидат педагогічних наук, доцент, доцент катедри професійної освіти та технологій за профілями

Завантаження

Опубліковано

30.09.2025

Як цитувати

ПРОТИДІЯ РОСІЙСЬКІЙ ДЕЗІНФОРМАЦІЇ ТА КІБЕРЗАГРОЗАМ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ «ЗАХИСТУ УКРАЇНИ». (2025). Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія_«Педагогічні науки», 3, 67-74. https://doi.org/10.31651/2524-2660-2025-3-67-74