МЕТОДОЛОГІЯ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ЯК КОНЦЕПТУАЛЬНА ОСНОВА ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ В ЗВО

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31651/2524-2660-2025-2-114-121

Ключові слова:

методологія наукових досліджень; фахова підготовка; здобувачі вищої освіти; дослідницька діяльність; академічна доброчесність; освітній процес

Анотація

Проаналізовано методологічні підходи до організації науково-дослідної діяльності в процесі фахової підготовки здобувачів вищої освіти. Встановлено, що інтеграція методологічного підходу в освітній процес сприяє розвитку дослідницьких компетентностей, аналітичної гнучкості мислення та утвердженню принципів академічної доброчесності.

Визначено основні компоненти методологічної підготовки, що забезпечують системне бачення структури та логіки наукового пізнання.

Виокремлено типові труднощі, з якими стикаються здобувачі під час оволодіння дослідницькою діяльністю, зокрема: недостатній рівень методологічної обізнаності, труднощі у формуванні гіпотез, виборі методів дослідження та критичному аналізі результатів.

Обґрунтовано необхідність впровадження комплексного підходу до формування методологічної культури майбутніх фахівців.

Проаналізовано особливості реалізації методологічної підготовки в українських закладах вищої освіти. Порівняно вітчизняні освітні практики формування наукового мислення із зарубіжними підходами.

Запропоновано ефективні шляхи активізації дослідницької діяльності здобувачів освіти через організацію проблемно-орієнтованого навчання, стимулювання самостійного пошуку інформації, розроблення власних наукових проєктів та залучення до реальної науково-дослідної роботи в межах університетських і міжуніверситетських програм. ]

Рекомендовано напрями вдосконалення освітніх програм з урахуванням концептуального значення методології як фундаменту професійної підготовки сучасного фахівця.

Підсумовано, що методологія науки є не лише інструментом дослідницької діяльності, а й ключовим чинником професійного становлення здобувача в умовах інноваційного освітнього середовища.

Біографії авторів

  • Наталія ЛІБА, Мукачівський державний університет

    докторка економічних наук, професорка, професорка катедри обліку і оподаткування та маркетингу

  • Богдан УСАТОВ, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

    аспірант спеціальності А1 Освітні науки

Завантаження

Опубліковано

30.06.2025

Як цитувати

МЕТОДОЛОГІЯ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ЯК КОНЦЕПТУАЛЬНА ОСНОВА ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ В ЗВО. (2025). Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія_«Педагогічні науки», 2, 114-121. https://doi.org/10.31651/2524-2660-2025-2-114-121