ГРИГОРІЙ ВАЩЕНКО ПРО ФІЗИЧНЕ ЗДОРОВ’Я Й ВИХОВАННЯ ЯК СКЛАДНИКИ ВИХОВНОГО ІДЕАЛУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31651/2524-2660-2025-2-158-164

Ключові слова:

Григорій Ващенко, педагогічна спадщина, фізичне здоров'я, фізичне виховання, духовність, національне, природовідповідність, етнопедагогіка.

Анотація

У статті проаналізовано педагогічну спадщину Григорія Ващенка, сформований у ній виховний ідеал цього видатного педагога та місце і значення фізичного здоров'я й виховання в контексті виховного ідеалу. Наголошено, що вся педагогічна система Г. Ващенка, виховний ідеал у ній базувалися на двох основних позиціях: духовності (релігійності, християнськості) й національно-демократичних (власне, українських) тенденціях, вироблених багатовіковою історією. Відзначено ґрунтовну обізнаність Г. Ващенка з історією європейської педагогічної думки, педагогічними ідеями багатьох видатних педагогів (Коменського, Локка, Песталоцці, Руссо, Ушинського та ін.) щодо яких український педагог мав власні оціночні судження і смисли багатьох із них поділяв, застосовуючи у своїй педагогічній теорії та практиці. Зокрема і в частині значеннєвості фізичного здоров'я та фізичного виховання, увагу до яких Г. Ващенко реалізовував і опосередковано (через сформований ним власний виховний ідеал), і безпосередньо (через його ідею тіловиховання). Зауважено, що одною з форм опосередкованої реалізації аспекту фізичного здоров'я та фізвиховання у спадщині Г. Ващенка був послідовно сповідуваний принцип природовідповідності. У розвідці проаналізовано природу і смисли цього принципу в педагога, типологічні паралелі з сутностями принципу природовідповідності в інших видатних педагогів. Так само проведено аналіз українського етнопедагогічного, зокрема родинного, досвіду щодо аспектів фізичного здоров'я й виховання в ньому. Виснувано, що педагогічна спадщина Г. Ващенка, зокрема щодо ідей фізичного здоров'я та фізвиховання в ній, лишається цілком актуальною в сьогоденні.

The article analyzes the pedagogical heritage of Hryhoriy Vashchenko, the educational ideal formed in it by this outstanding educator, and the place and significance of physical health and upbringing in the context of the educational ideal. It is emphasized that the entire pedagogical system of H. Vashchenko, the educational ideal in it, were based on two main positions: spirituality (religiousness, Christianity) and national-democratic (actually, Ukrainian) tendencies developed by centuries-old history. It is noted that H. Vashchenko had a thorough knowledge of the history of European pedagogical thought, the pedagogical ideas of many prominent educators (Comenius, Locke, Pestalozzi, Rousseau, Ushynsky, etc.) regarding whom the Ukrainian educator had his own evaluative judgments and shared the meanings of many of them, applying them in his pedagogical theory and practice. In particular, it concerns the significance of physical health and physical education, the attention to which H. Vashchenko realized both indirectly (through his own educational ideal formed by him) and directly (through his idea of physical education). It is noted that one of the forms of indirect realization of the aspect of physical health and physical education in the heritage of H. Vashchenko was the consistently professed principle of conformity to nature. The research analyzed the nature and meanings of this principle according to the educator, typological parallels with the essence of the principle of natural correspondence according to other prominent educators. The Ukrainian ethnopedagogical, in particular family, experience regarding aspects of physical health and education in it was also analyzed. It was concluded that the pedagogical heritage of H. Vashchenko, in particular regarding the ideas of physical health and physical education in it, remains quite relevant today.

Біографія автора

  • Роман ПОЛІЩУК, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

    кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри теорії і методики фізичного виховання

Завантаження

Опубліковано

30.06.2025

Як цитувати

ГРИГОРІЙ ВАЩЕНКО ПРО ФІЗИЧНЕ ЗДОРОВ’Я Й ВИХОВАННЯ ЯК СКЛАДНИКИ ВИХОВНОГО ІДЕАЛУ. (2025). Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія_«Педагогічні науки», 2, 158-164. https://doi.org/10.31651/2524-2660-2025-2-158-164