МОЖЛИВОСТІ SCRATCH У ФОРМУВАННІ АЛГОРИТМІЧНОГО І ЛОГІЧНОГО МИСЛЕННЯ УЧНІВ БАЗОВОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.31651/2524-2660-2025-1-172-178Ключові слова:
програмування; алгоритм; інформатика; технології; критичне мислення; середовище програмування Scratch; ігрові Scratch-проекти; Нова українська школаАнотація
У статті досліджено освітній потенціал платформи Scratch для формування алгоритмічного та логічного мислення в учнів, які опановують основи програмування. Scratch, розроблений Массачусетським технологічним інститутом, є візуальною платформою, що дозволяє створювати інтерактивні ігри, анімації та інші творчі проєкти. Інструментарій платформи сприяє розвитку когнітивних здібностей учнів через залучення до проектної діяльності, яка потребує системного планування, аналізу та застосування ключових принципів програмування.
Особлива увага приділена алгоритмічному мисленню, що формується завдяки використанню циклів, умовних операторів, змінних і функцій. Учні навчаються розбивати складні задачі на дрібні підзавдання, декомпонуючи їх для ефективного виконання. Процес налагодження проектів дозволяє покращити критичне мислення через аналіз допущених помилок і пошук шляхів їх усунення. Scratch також допомагає формувати стратегічне мислення завдяки інтеграції творчого підходу до вирішення завдань.
У статті описано приклад створення гри «Лабіринт», яка демонструє ефективність Scratch у навчанні. Учні проходять етапи планування, реалізації та тестування гри, використовуючи алгоритми, структурування дій та контроль їх виконання. Цей процес сприяє розвитку просторового мислення, навичок вирішення проблем і творчості.
Дослідження підтверджує, що Scratch є ефективним інструментом не лише для навчання основам програмування, але й для комплексного розвитку логічного мислення, когнітивних та соціальних компетентностей. Онлайн-спільнота Scratch надає учням можливість співпраці, обміну ідеями та отримання зворотного зв’язку, що сприяє їхньому подальшому професійному та особистісному зростанню. Використання платформи у сучасному навчальному процесі створює умови для інтерактивного навчання та всебічного розвитку учнів.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Юлія ВЕЛИКДАН

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.