КОНЦЕПТУАЛЬНА МОДЕЛЬ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРАКТИЧНОЇ СПРЯМОВАНОСТІ НАВЧАННЯ ШКІЛЬНОГО КУРСУ МАТЕМАТИКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31651/2524-2660-2025-3-81-88

Ключові слова:

концептуальна модель, практична спрямованість навчання шкільного курсу математики, математична компетентність, вікові особливості учнів, етапи реалізації, практико-орієнтовані задачі

Анотація

Представлено концептуальну модель практичної спрямованості навчання математики в базовій середній і старшій профільній школах та розкрити окремі аспекти її впровадження.

Використано аналіз, порівняння й узагальнення теоретичного матеріалу, викладеного в навчальних, наукових джерелах та нормативних документах. Вивчено та проаналізовано діючі програм з математики, зміст альтернативних підручників. Здійснено: опитування вчителів і математиків-методистів.

Розроблено концептуальну модель реалізації практичної спрямованості навчання математики, яка враховує вікові особливості учнів та специфіку шкільного курсу. Модель структурована за двома напрямками: вертикальний (три вікові періоди: молодший підлітковий, старший підлітковий, юнацький) та горизонтальний (три етапи: мотиваційний, практичний, практико-застосовний). Кожний віковий період характеризується специфічними цілями, засобами, методами навчання та очікуваними результатами. Мотиваційний етап забезпечує розуміння практичної значущості математичних знань через розв'язування доцільних задач, практичний етап формує міцні уміння та навички, практико-застосовний – розвиває здатність застосовувати знання для розв'язування реальних завдань.

Представлено детальні приклади реалізації моделі на темах "Найбільший спільний дільник" (5-6 класи) та "Системи лінійних нерівностей з двома змінними" (9 клас), які демонструють поетапне формування практичних умінь від розуміння походження математичних понять до їх застосування у професійно-орієнтованих ситуаціях.

Запропонована модель забезпечує системний підхід до формування математичної компетентності учнів відповідно до вимог Концепції НУШ.

Модель може бути адаптована вчителями-практиками для різних тем шкільного курсу математики з урахуванням специфіки конкретного класу та навчального закладу.

Біографії авторів

  • Василь ШВЕЦЬ, Український державний університет імені Михайла Драгоманова

    кандидат педагогічних наук, професор, професор катедри методики навчання математики

  • Алла ПРУС, Житомирський державний університет імені Івана Франка

    кандидатка педагогічних наук, доцентка, доцентка катедри алгебри та геометрії

Завантаження

Опубліковано

30.09.2025

Як цитувати

КОНЦЕПТУАЛЬНА МОДЕЛЬ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРАКТИЧНОЇ СПРЯМОВАНОСТІ НАВЧАННЯ ШКІЛЬНОГО КУРСУ МАТЕМАТИКИ. (2025). Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія_«Педагогічні науки», 3, 81-88. https://doi.org/10.31651/2524-2660-2025-3-81-88