СУТЬ, ФОРМИ ТА МЕТОДИ ВИХОВАННЯ МОРАЛЬНО-ЕТИЧНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ В УКРАЇНІ ТА ВЕЛИКІЙ БРИТАНІЇ

Автор(и)

  • Василь ЖУКОВ Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди https://orcid.org/0000-0002-7845-6222

DOI:

https://doi.org/10.31651/2524-2660-2025-3-55-61

Ключові слова:

морально-етична культура, виховання, майбутні вчителі, форми, методи, ЗВО, Україна, Велика Британія

Анотація

У статті з’ясовано суть морально-етичної культури та визначено найбільш дієві форми і методи її виховання у майбутніх учителів в освітньому процесі закладів вищої освіти як в Україні, так і у Великій Британії.

Установлено, що морально-етична культура являє собою інтегровану якість особистості майбутнього вчителя та розвивається в ході постійного розв’язання педагогічних завдань, які пов’язані з моральним та етичним вихованням школярів. Виховання та подальший розвиток морально-етичної культури майбутнього вчителя здійснюється в процесі його активної участі в професійній діяльності. Морально-етичну культуру майбутнього вчителя визначаємо як систему моральних та культурних цінностей, ціннісних орієнтацій і моральних норм.

З’ясовано, що процес виховання морально-етичної культури майбутніх учителів поєднує як традиційні, так і інтерактивні методи. Серед провідних форм та методів виховання морально-етичної культури майбутніх учителів у ЗВО України можна назвати: організацію тематичних досліджень та рольових ігор; мозковий штурм; спільну розробку етичних кодексів для аналізу складних ситуацій; проведення діалогу; моделювання етичної поведінки; проведення аудиторних занять з використанням інтерактивних методів навчання; розробку власного «Кодексу етики вчителя» через спільні вправи; заохочення майбутніх учителів до осмислення своїх професійних ролей, обов’язків та етичних наслідків своїх дій; надання прикладів етичної поведінки; заохочення групових обговорень для генерування ідей та розв’язання етичних ситуацій; залучення студентів до роботи в малих групах для сприяння діалогу та взаємодії; аналіз студентами педагогічних відео з метою виявлення порушення етичних норм та деякі інші.

Установлено, що, на відміну від України, у Великій Британії звертається особлива увага на етичну освіту вчителя. Порівняно форми та методи виховання морально-етичної культури майбутніх учителів як в Україні, так і у Великій Британії. Визначено і перешкоди, які заважають ефективній організації етичної освіти  майбутніх учителів у Великій Британії.

Біографія автора

  • Василь ЖУКОВ, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди

    доктор філософії, доцент, докторант катедри освітології та інноваційної педагогіки

Завантаження

Опубліковано

30.09.2025

Як цитувати

СУТЬ, ФОРМИ ТА МЕТОДИ ВИХОВАННЯ МОРАЛЬНО-ЕТИЧНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ В УКРАЇНІ ТА ВЕЛИКІЙ БРИТАНІЇ. (2025). Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія_«Педагогічні науки», 3, 55-61. https://doi.org/10.31651/2524-2660-2025-3-55-61