ВРАХУВАННЯ ІНТЕРЕСІВ СТЕЙКГОЛДЕРІВ ПРИ ОНОВЛЕННІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ГРАФІЧНИХ ДИЗАЙНЕРІВ

Автор(и)

  • Світлана БОРИСОВА Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0003-0610-644X
  • Ігор ГЕВКО Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0003-1108-2753

DOI:

https://doi.org/10.31651/2524-2660-2025-2-129-137

Ключові слова:

майбутні графічні дизайнери; підготовка графічних дизайнерів; оновлення; stakeholder approach; стейкголдери; освітня програма

Анотація

У статті розглядається застосування stakeholder approach у контексті оновлення змісту підготовки майбутніх графічних дизайнерів до професійної діяльності. Дослідження спрямовано на пошук шляхів врахування інтересів зацікавлених сторін з метою досягнення якісних змін в освітньому процесі з урахуванням актуальних вимог ринку праці, технологічних змін та очікувань з боку суспільства.

Зосереджено увагу на презентації результатів аналізу груп стейкголдерів, врахування інтересів яких є ключовим при оновленні змісту підготовки майбутніх графічних дизайнерів. Подано огляд попередніх досліджень і висвітлено теоретичні основи stakeholder approach, зокрема його адаптацію до сфери вищої освіти.

Подано класифікацію стейкголдерів на підґрунті визначення їх впливовості і зацікавленості у співпраці з представниками освітньої програми. Здійснено класифікацію стейкголдерів на внутрішніх і зовнішніх з подальшим уточненням підгруп і сфер інтересів. Розроблено діаграму аналізу відповідності груп стейкголдерів критеріям визначення ключових стейкголдерів оновлення змісту підготовки майбутніх графічних дизайнерів (впливовості, зацікавленості, легітимності, значимості й терміновості), що дозволило ідентифікувати ключові групи стейкголдерів і спрогнозувати групи стейкголдерів, які в подальшому можуть набути більшого впливу.

Доведено, що на визначення ключових груп стейкголдерів і пріоритетності врахування їх пропозицій мають суттєвий вплив засади формування простору освітньої програми та відповідні цінності й очікування ключових груп стейкголдерів.

Схарактеризовано пріоритетність орієнтації на професійну самореалізацію майбутніх графічних дизайнерів з урахуванням вимог ринку праці, студентоцентрованості освітнього процесу. Оновлення змісту підготовки майбутніх графічних дизайнерів безпосередньо залежить від потреб ключових груп стейкголдерів, тенденцій у проєктуванні об’єктів дизайну, притаманних міжнародному і національному ринку графічного дизайну; розвитку засобів цифрових технологій.

Окреслено потребу у подальших дослідженнях, що стосуються розробки ефективних моделей взаємодії з різними стейкголдерами у сфері підготовки графічних дизайнерів.

Біографії авторів

  • Світлана БОРИСОВА, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

    кандидатка педагогічних наук, доцентка, доцентка катедри дизайну Луганського національного університету імені Тараса Шевченка»; докторантка кафедри комп'ютерних технологій

  • Ігор ГЕВКО, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

    доктор педагогічних наук, професор, професор катедри комп’ютерних технологій

Завантаження

Опубліковано

30.06.2025

Як цитувати

ВРАХУВАННЯ ІНТЕРЕСІВ СТЕЙКГОЛДЕРІВ ПРИ ОНОВЛЕННІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ГРАФІЧНИХ ДИЗАЙНЕРІВ. (2025). Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія_«Педагогічні науки», 2, 129-137. https://doi.org/10.31651/2524-2660-2025-2-129-137