ПОНЯТТЯ «ФІНАНСОВА ГРАМОТНІСТЬ» І «ПІДПРИЄМЛИВІСТЬ» У КОНТЕКСТІ КЛЮЧОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ МАТЕМАТИКИ У СТАРШІЙ ШКОЛІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31651/2524-2660-2025-2-228-235

Ключові слова:

фінансова грамотність; підприємливість; математична освіта; старша профільна школа

Анотація

У статті розкрито сутність понять «фінансова грамотність» та «підприємливість» у контексті навчання математики учнів старшої профільної школи. Актуальність дослідження зумовлена освітніми реформами, зокрема впровадженням Концепції Нової української школи (НУШ) та чинним Державним стандартом освіти, які визначають ці поняття як складові ключової компетентності, необхідної для ефективної життєдіяльності сучасної молоді. Водночас традиційна математична освіта довгий час була орієнтована переважно на засвоєння учнями абстрактних знань та алгоритмічних навичок, що створювало відчутний розрив між теоретичною підготовкою школярів і практичною потребою у володінні фінансовими та підприємницькими компетентностями.

Нами встановлено, що інтеграція фінансової грамотності й підприємливості у зміст шкільної математичної освіти є необхідною передумовою формування у старшокласників здатності діяти ініціативно та приймати відповідальні рішення в різноманітних життєвих ситуаціях, зокрема фінансово-економічного характеру. У ході дослідження визначено методологічні підходи щодо впровадження зазначених компетентностей у навчання математики, проаналізовано чинні навчальні програми та нормативні документи, які регламентують цей процес.

Узагальнено рекомендації щодо практичного застосування компетентнісного підходу на уроках математики, орієнтованого на формування активної життєвої позиції старшокласників та їх готовності самостійно вирішувати фінансово-економічні завдання.

Розглянуто тематику прикладних задач та проектів математичного змісту, що безпосередньо сприяють розвитку фінансової обізнаності учнів, їх умінню складати та аналізувати бюджети, розраховувати прибутки, визначати ризики і вигоди фінансових операцій.

Окреслено перспективи подальших досліджень, спрямованих на більш глибоке опрацювання методики інтеграції фінансової грамотності та підприємливості у курс математики для старших профільних класів, вдосконалення відповідного навчально-методичного забезпечення та підготовки педагогів до реалізації цього завдання.

Introduction.Educational reform in Ukraine, outlined by the concept of the New Ukrainian School  and the current State Educational Standard, emphasizes developing key competencies essential for modern life, notably financial literacy and entrepreneurial competence. Traditionally, the mathematics curriculum has prioritized abstract knowledge rather than practical financial or entrepreneurial skills, creating a gap between mathematical education and real-world applications.

Purpose.The article aims to theoretically substantiate and develop approaches for integrating financial literacy and entrepreneurship into mathematics education for senior high school students in line with NUS concepts and current educational standards.

Methods. The study employs a theoretical analysis of pedagogical literature, normative educational documents, and current mathematical curricula. Comparative analysis and synthesis methods were used to explore existing pedagogical approaches and practical experiences.

Results. The essence of "financial literacy" and "entrepreneurship" in mathematical education was clarified. Methodological approaches for their integration into senior high school mathematics were identified, emphasizing practical problem-solving and project-based learning. Recommendations for effectively applying competence-based education in mathematics to foster proactive, financially-aware behavior among students were generalized.

Originality. The novelty lies in identifying mathematics' unique potential and resources for systematically incorporating financial and entrepreneurial competencies. The study expands on previously limited research, particularly regarding entrepreneurship integration at the senior high school level through mathematics education.

Conclusion. Integrating financial literacy and entrepreneurial competence into mathematics aligns with NUS and national educational standards, significantly enhancing students' real-life financial decision-making and entrepreneurial skills. Future research should focus on developing comprehensive methodological materials, specialized teacher training, and systematically embedding these competencies within the mathematics curriculum.

Біографія автора

  • Олена ТКАЧ, Український державний університет імені Михайла Драгоманова

    аспірантка катедри методики навчання математики

Завантаження

Опубліковано

30.06.2025

Як цитувати

ПОНЯТТЯ «ФІНАНСОВА ГРАМОТНІСТЬ» І «ПІДПРИЄМЛИВІСТЬ» У КОНТЕКСТІ КЛЮЧОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ МАТЕМАТИКИ У СТАРШІЙ ШКОЛІ. (2025). Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія_«Педагогічні науки», 2, 228-235. https://doi.org/10.31651/2524-2660-2025-2-228-235